vrijdag 19 november 2021

Integreren (2)

In september 2020 schreef ik iets over integreren. Hier een volgende en andere insteek. 

Afgelopen week mocht ik, als inwoner van Vejen Kommune (gemeente), meedoen met de lokale en regionale verkiezingen. Ik zeg bewust 'mocht', omdat ik het best als een eer beschouw. Ook al ben ik nog een relatieve buitenstaander, en behoud ik mijn Nederlands staatsburgerschap, ik mag, als ik wil, meebeslissen over wie er hier in de gemeenteraad zitting gaan nemen. 

Wat voor mij bovenaan het lijstje staat is duurzaamheid. Dus deed ik een test op internet, en las het een en ander hier en daar, en ik kreeg een redelijk beeld van welke kandidaten het met mij eens zijn. Dat geeft richting. 

Hoewel de verkiezingen, de campagnes en zelfs de partijen met Nederland vergelijkbaar zijn, vielen me in de details wat verschillen op:

Het eerste verschil is een nogal ergerlijke; de verkiezingscampagnes worden hier uitgeleefd op (plastic) posters die in ongeveer alle lantaarnpalen hangen. In iedere straat een rijtje hoofden. Even los van het feit dat die hoofden me niks zeggen, en dus ook weinig bijdragen aan een eventuele keuze, is het een enorme verspilling. In Nederland heb je dan tenminste nog een gezamenlijk bord waar iedereen een (papieren) poster op kan plakken. 

Wat ook echt anders is, is dat een enkele kandidaten zich als burgemeester verkiesbaar gesteld hebben, en dat deze, direct na de uitslag, middels onderhandelingen wordt gekozen. Eigenlijk precies zoals we een minister-president kiezen. Gelukkig is het hier de gewoonte om daar binnen een etmaal uit te zijn. Soms met verrassende resultaten, zodat niet de kandidaat van de grootste partij, maar die van een andere partij met steun gekozen wordt. 

Het viel me ook op wat een vrolijke boel het was op het stembureau. Hier heb je niet allemaal kleinere locaties, zoals het verpleeghuis in Utrecht Overvecht, waar dan 3 mensen met hele serieuze gezichten zitten. Nee, hier werken wel 30 mensen op één grote locatie, waaronder verschillende kandidaten, en word je door iedereen met een grote glimlach welkom geheten. Het stroomde allemaal supervlot door, en ook de mede-stemmers waren in opperbeste stemming. Bijna een familie-uitje... Wat dan ook niet vreemd is hier, is een opkomst van rond de 70%. 

Je kunt er overigens ook nog voor kiezen vooraf met briefstemmen je keuze aan te geven. Ole heeft er op de bibliotheek veel voorbij zien komen in de dagen voorafgaand aan de verkiezingsdag. Daardoor kunnen de stemlokalen om 20.00 u dicht, en kan er meteen geteld en onderhandeld worden. 

Het was in ieder geval leuk om een keer van dichtbij te volgen. 


Esbjerg

Ondertussen nadert kerst met rasse schreden. Omdat ze hier Sinterklaas niet kennen, is het al volop begonnen. Om onze 'husnisser', onze huiskabouters/-elfen, tevreden te stellen hebben we vast wat hyggelige møbler klaargezet. Zo kunnen ze in ieder geval door de deur, de 'nissedør', binnen komen en een beetje ontspannen. We spelen zelf ook voor 'nissemand' og 'nissekvinde' met ons nieuwe beddengoed 😜.

Met het Nicolaīkoor, waar ik nu lid van ben, gaan we 5 december (!) een kerstconcertje zingen in de kerk van Taps, ten zuiden van Kolding, dus zijn we al flink aan het oefenen. Het is voor mij een leuke uitdaging, omdat alles in het Deens is, maar ook omdat van de negen kerstliedjes die we gaan zingen, ik er welgeteld eentje kende! Alles is dus nieuw. Maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik vind het heerlijk om weer te kunnen zingen, samen met anderen. En het helpt natuurlijk bij het integreren. 



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Inderdaad, waarom al die verkiezingsposters aan elke paal!? Mooie blog weer Elke en fijn dat het je goed gaat daar 🍀
Groetjes, Maaike

Anuscka zei

Samen zingen... heerlijk! Ik kom niet verder dan één keer per jaar tijdens een kerstconcert in de kerk van Vestervig hier. Leuk hoe anders (dan ik) jij de verkiezingen benadert. Het maakt natuurlijk de helft uit of je samenwoont met een Deen, of met een Nederlander... ;-)