maandag 26 april 2021

Feestdag

Denemarken heeft er een nieuwe feestdag bij: Store Genåbeningsdag = Grote Heropeningsdag. Het klinkt nu al als een nieuwe 'Helligedag' die we ons jaarlijks gaan herinneren. "Weet je nog, in 2021, toen we al die ellende van Corona hadden, en dat we toen langzaam maar zeker uit die 'lockdown' kwamen?".

 

Voor mij is er weinig veranderd, behalve dat ik nog ietsjes meer moet testen als ik fysiek aan de Deense les deel wil nemen. Voor Ole betekent het dat hij weer kan werken in de bibliotheek en met zijn collega's een biertje kan pakken. 

Buiten is het één grote heropening van de natuur. Ik mag weer genieten van het overweldigende vogelconcert dat rond half 5 op gang komt, en alles komt tot bloei. Het is alsof ik het dit jaar nóg meer bewust waarneem. We hebben bescheiden plannen om de achtertuin een beetje aan te pakken, onder andere met de nieuwe (mileuvriendelijke) motorzaag, en hebben daar nu ook tijd en ruimte voor.

De traditionele paas-speurtocht in de tuin
 
Mijn Deens gaat langzaam maar zeker vooruit, met het examen in mei (schriftelijk) en in juni (mondeling) als een goede stok achter de deur. Ik moet van 'de juf' meer gebruik maken van de luxe van een echte Deen in huis, dus hebben we afgesproken dat we wat vaker gesprekken voeren n.a.v. bijvoorbeeld het nieuws, of een documentaire. Dat is beter dan de dagelijkse ditjes en datjes. 

 

 

Ik neem ook andere gelegenheden te baat om Deens te oefenen, zoals de 'folkehøjskole-sangbog'-zang-marathon op DR2. Met kerst kreeg ik de nieuwe uitgave van het zangboek kado, dus nu konden we met alles meezingen. Heel goed voor de uitspraak, en nog leuk ook...

 

Het vooruitzicht dat we misschien eind mei naar Nederland kunnen gaan, en anders deze zomer, begint aardig te kriebelen. En ook dat familie en vrienden nu eindelijk deze kant op kunnen komen. Ik hoop op veel knuffels. Dat zou pas écht feestelijk zijn. 


 



3 opmerkingen:

Lena fietst zei

Wat zou dat fijn zijn als jullie ook weer naar Nl zouden kunnen komen. Welkom!!

Elke zei

Ja, tak!

Willem zei

Milieuvriendelijke motorzaag? Met zonnepanelen erop? Of een windmolen? Of zit Ole dan op een hometrainer, via een dynamo verbonden met jouw zaag? Lijkt me knap ingewikkeld ;-)
En vooral heul leuk om jullie weer in NL te zien, hopelijk met pinksteren al!