vrijdag 13 maart 2020

Driedubbel Dankbaar

Wat leven we in een vreemde tijd.

Na alle maatregelen om het Coronavirus in te dammen zijn nu ook de grenzen van Denemarken gesloten. Ik zal dus voorlopig hier blijven en niet naar Nederland afreizen. Ook omdat de Marnix dicht is en er dus geen gesprekken met studenten, diploma-uitreiking of afscheid zullen zijn. 



Wat ben ik dankbaar dat ik hier zit, verhuisd ben, alles geregeld heb, nergens heen hoef, bij Ole ben, geen enkel tekort heb en dat er sociale media zijn om met iedereen contact te houden...! 




Net als in Nederland wordt er hier ook flink gehamsterd, terwijl dat helemaal niet nodig is. En naast WC-papier en pasta is dat hier ook gist. Waarom? Misschien willen Denen nu massaal eigen brood gaan bakken? Iets met een crisis ('lock out') in 1998... En dat terwijl hier in Vejen alle supermarkten heerlijk rustig en volkomen normaal bevoorraad zijn, en je keuzes te over hebt. Ik kan alleen maar denken aan vluchtelingen die vastzitten in het zuiden van ons welvarende Europa, en niet eens een veilige toilet hebben, laat staan WC-papier. Eigenlijk gun ik iedereen, mezelf inclusief, een beetje tekort. Om ook eens te voelen dat je dat best overleeft. 


BuddhaDoodles herinnerde aan een mooie boeddhistische mantra: 

Dankbaarheid dus ook dat het leven gewoon door gaat hier, in alle overvloed die we zo gewend zijn. Sinds vandaag heb ik ook toegang tot mijn NemID (DigiD) en kan ik dus alles regelen wat ik wil. 

En wat heerlijk eigenlijk dat we nu met z'n tweetjes 'verplicht' thuis zitten en verder kunnen gaan met het uitpakken van spullen, beetje lezen, nakijken (want dat moet ook nog steeds gebeuren), film kijken, muziek luisteren, wandelingetje maken. Alleen maar redenen om dankbaar te zijn. 


'Æbleskiver' 

7 opmerkingen:

Willem zei

Gist?
Die Denen gaan allemaal bier brouwen!

Lena fietst zei

Wat een ontroerend blog Elske. En wat heb je gelijk in je observaties. Hygge! Marleen

Lena fietst zei

Elke... ;-)

Anuscka zei

Fijn blog Elke. Laten we inderdaad dankbaar stilstaan bij alles wat we wél (en in grote mate) hebben, genieten van de dag, van het samen-zijn <3

Elke zei

Hihi, dát is het dus!

Elke zei

Zo is het. Het wordt ook maar weer eens duidelijk hoeveel zich 'in the mind' afspeelt. We creëren daarmee onze eigen werkelijkheid... Ik kies dan liever voor een positieve werkelijkheid ;-)

Elke zei

<3