vrijdag 21 augustus 2020

Vi holder fest

Naast het prachtige 'Nieuwe dag' van Stef Bos (zie m'n blog van 15 april 2019), heeft Gerard van Maasakkers ook zo'n mooi liedje, dat ik vorig jaar op mijn 50ste verjaardagsfeest draaide:

Dus ik geef 'n fist
Vur alleman die komen wil
En 't is de bedoeling da g'oe nie verveelt
D'r is vanalles te doen
Zang, muziek en dans
En as ge wilt dan hedde kans op sjans

https://www.youtube.com/watch?v=r6vhxa3Ch84

Augustus is echt een feestmaand, en dit jaar misschien nog wel meer dan voorheen. Voor het eerst hebben we onze verjaardagen (14 en 16 augustus) hier in Denemarken gevierd, en eind van deze maand heeft de dochter van Ole haar 'konfirmation'. Daarover zometeen meer.


Net als vorig jaar in Schotland kozen Ole en ik een mooie plek om naartoe te gaan op onze verjaardag. Hij wilde graag iets zoals de magische 'standing stones' vorig jaar, en wat bleek: vlakbij vonden we de Klebæk Høje, waar restanten van een stenen schip staan - een symbolisch schip waarin vikingen werden begraven - twee grafheuvels en de sporen van de Hærevej te vinden zijn. En klein stukje Jutland met veel historie dus, gewoon om de hoek. Het deed ons ook goed in Bække, uitpuffend in de schaduw, aan de praat te komen met twee vrijwilligers van het lokale toeristenbureautje. Jawel: in het Deens. 

(Vlinders op een van de grafheuvels)

Op mijn verjaardag bezochten we Sønderskov Slot. Het was precies "kasteel-tuinen-dag", dus konden we genieten van een heerlijke, door de renaissance geïnspireerde, lunch, een rondleiding door de tuin en een concertje met liederen van Dowland. Prachtig en een echt verjaarscadeau. 


Het volgende feest staat op stapel. Hier in Denemarken is de Konfirmation een heel ding. Je kunt het vertalen met de protestantse belijdenis, maar de aard van het feest doet me meer denken aan een combinatie van de katholieke Eerste Heilige Communie en het vormsel, inclusief witte jurken en nette pakken voor de 'konfirmanten', cadeaus en feest. In dit geval was het feest vanwege Corona uitgesteld van april naar eind augustus, en betekende ook de eerste ontmoeting met Ole's dochter. Deze heeft inmiddels plaatsgevonden en was erg fijn en relaxt. 


Ook feestelijk was mijn kennismaking en het samen spelen met een van de muzikanten van een folk-groep in de buurt. Ze zien me graag komen, dus ik ga waarschijnlijk in een 'speelmansgroep' meedoen, en in een Keltisch bandje. Dat is niet alleen goed voor het oefenen op de instrumenten, maar ook voor mijn Deens verwacht ik!

(Deens en Nederlands volkslied door Tamarix)

En verder heb ik nog een paar sollicitaties de deur uit gedaan, en me aangemeld voor Deense les hier. Ik hoop dat ik, na deze feestmaand, een nieuwe periode tegemoet ga, gevuld met leren en werken. Heel veel zin in! Dat wordt vast ook een feestje. 



4 opmerkingen:

Lena fietst zei

Mooi verslag Elke. Van harte allebei met jullie nieuwe levensjaar!

Unknown zei

Wouw, goed bezig, leuke foto,s. Dank voor het delen steeds.

Patricia van Keulen zei

Hoi Elke, door jouw blog werden wij teruggeworpen in de tijd, en hebben we weer eens wat liedjes gedraaid van onze favoriete Brabantse zanger Gerard van Maasakkers!! Jij bent toch geen Brabantse? Of wist ik dat gewoon niet? Mijn favoriete liedje heet Cis Verdonk. Leuk om te horen dat het goed met je gaat!

Elke zei

Dank Marleen, unknown en Patricia (en zéker ben ik een Brabantse! Geboren en getogen!)