woensdag 2 september 2020

Villa, Volvo, Vagthund

Nee, ik was nooit doorsnee. Geen 'huisje, boompje, beestje' voor mij. En dat geldt nog steeds, geloof ik. 

Appels uit eigen tuin 

Afgelopen weekend waren we deelgenoot van een mooie Deense traditie: de 'Konfirmation'. Misschien vergelijkbaar met het Vormsel of de Belijdenis, afhankelijk van de Nederlandse Katholieke of Protestantse kerkelijke traditie. Dat is hier een 'Grote Gebeurtenis' als je 14/15 jaar bent. Zo'n 80% van de Denen is lid van de Lutherse kerk, de volkskerk hier. Voor ons Nederlanders bijna ongelofelijk, vooral omdat het beeld van Denemarken een is van gelijkheid, democratie en vrijheid van het individu. Niet dat dat een geloof in de weg staat, maar toch...




Bij de 'konfirmation' leg je een geloofsbelijdenis af, en dat is precies wat de dochter van Ole deed. Drie maanden na de oorspronkelijke datum vanwege Corona, en we hadden ook een aangepaste kerkdienst en een beperkt maar prachtig feest. Als ik er zo over nadenk dan had ik het zelf ook wel zo gehad willen hebben. Op die leeftijd wilde ik dat ook: deel uitmaken van een kerkgemeenschap en mijn familie om me heen om daar getuige van te zijn. Niet voor niets deed ik, ondanks de verwijdering van mijn ouders van de kerk, het vormsel, en ging ik meermalen naar Taizé. En ik probeer hier in Denemarken ook uit te leggen hoe ik er nu in sta: "Nee, ik ben niet kerkelijk, maar wel gelovig". Trovende heet dat. 

Oles dochter is allesbehalve doorsnee. Dochter van een Deen en een Afrikaanse ziet ze er ook helemaal niet doorsnee uit. Ze is uniek in haar stijl, haar voorkeuren en talenten. Gelukkig maar. Dat gaat haar ver brengen. 


En verder genieten we hier gewoon van elkaar, het 'gewone' leven op Jutland, de nazomer en de dingen die zich zo aandienen. Ik mag nu deelnemen aan de lessen Deens hier in Vejen, heb hier en daar genetwerkt voor werk en ben druk met muziek. De Coronamaatregelen zijn hier en daar voelbaar, zoals bij een proef-koor, waar we 2 m afstand moesten houden, maar verder allemaal heel relaxt. Als je je handen regelmatig ontsmet, dan zijn ze hier al heel tevreden. Heel 'huisje, boompje, beestje'. 

Lokale 'wortel'groenten


5 opmerkingen:

Lena fietst zei

Ach, dit is weer een mooi nlog Elke. Wist niet dat jij in Taizé geweest was. Ik ook (op de fiets). Trovende, wat een mooie uitdrukking. Vis ses!

Lena fietst zei

Eh... blog

Elke zei

Dankjewel Marleen! Ja, een keer of 5 geloof ik zelfs. Bijzondere plaats, zeker als je jong bent.
Vi ses! (Wanneer kom je met je fiets deze kant op?)

Anuscka zei

Je bent hier snel aan het aarden, of misschien zelfs al wel 'wortel' schieten... mooi om te lezen!

Elke zei

Ja, er zit zeker beweging in 😉