zaterdag 26 juni 2021

Milepæler (of als er iets te vieren valt)

"Je moet alles in het leven vieren", wordt er wel eens gezegd.

Sommige momenten lenen zich wat meer voor het vieren, zoals een memorabele datum, het versoepelen van maatregelen, een laatste schooldag, een gewonnen wedstrijd of een gehaald diploma. En dit is allemaal voorbij gekomen afgelopen weken.


Tot voor kort vierden we elke 3e van de maand onze relatie. Nu vergeten we er wel eens eentje. Maar het genieten is er niet minder om. Natuurlijk lopen wij ook wel eens tegen dingen aan, even iets niet goed gecommuniceerd, of als één van ons in een dip zit. Ik zou het eng vinden als dat niet zo was... 

Ontzettend blij was ik ook het moment dat mondkapjes niet meer hoefden, wát een verademing! Dat vond ik misschien nog wel het allervervelendste van het afgelopen jaar. En nu de wereld weer een beetje meer open gaat, kan ik bijna niet wachten op die knuffels en ontmoetingen komende zomer.

Hier in Denemarken worden dingen ook op geheel eigen wijze gevierd, zoals de laatste schooldag voor de degenen die Folkeskole (9e of 10e klas) hebben afgerond, en voor leerlingen van de middelbare school die hun diploma hebben gehaald. De eerste groep gaat de laatste schooldag verkleed naar school, zoals deze groep op weg naar de plaatselijke Folkeskole. En ja, je ziet het goed: naast de witte en zwarte engeltjes, ook een paar wandelende piemels, die zich heel komisch waggelend voortbewogen. Dat kan hier dus gewoon.

De gediplomeerden van het voortgezet onderwijs plegen zich in een grote open truck te hijsen, met het typische 'studenten-petje' op, om dan hossend met luide muziek door het dorp gereden te worden, jawel, ook om half 11 's ochtends! Niet ongewoon is de consumptie van een heleboel alcohol. En ook dat kan gewoon...


Wat tegen mijn zin in ook gewoon kan, is het verbranden van heksen met Sankt Hans. Okee, het zijn poppetjes van heksen, maar toch. En het is van oorsprong niet eens een Deense traditie, maar over komen waaien uit Duitsland. Die vreugdenvuren rondom Midzomernacht vind ik mooi, maar je gaat toch niet symbolisch gedenken dat hele wijze, mondige en zelfstandige mensen (meest vrouwen) hier tot in de 17e eeuw zo aan het einde van hun leven kwamen? Gelukkig wordt dit hier nu ook bediscussieerd. Met vergelijkbare argumenten als de zwarte-pieten-discussie.


Persoonlijk had ik ook wat te vieren. Ik heb namelijk mijn examen Deens 
(Prøve Dansk 3) gehaald! Gek genoeg was ik niet helemaal blij met het resultaat van met name het mondelinge examen, en het hielp ook niet dat de twee jonge meiden waarmee ik examen deed een hoger cijfer haalde, maar mijn reactie was wel een beetje opmerkelijk. Want ik had een mooi cijfer. Ik zal het even toelichten: in Denemarken heb je een ander systeem waarmee gerekend wordt, van -3 tot 12 in zeven stappen. 



Bij een 2 heb je het gehaald. En ik had een 7 voor het mondeling (wat ongeveer het equivalent is van een Nederlandse 8), en in totaal een 7,8. Ik geloof dat het niet zozeer aan het cijfer lag, maar aan mijn eigen hoge verwachting, en dat ik met iets ouds geconfronteerd werd. Iets wat te maken heeft met vreselijk je best doen, maar niet zo snel, adrem en primair kunnen reageren als anderen. En dat dan niet helemaal je echte kunnen getoetst wordt, maar ook je persoonlijkheid. Auw. Zo zit beoordeling in het onderwijs dus in elkaar. Dat was pijnlijk om (weer) even zelf te ervaren. 

Aan de andere kant was het ook weer erg leuk om de diplomering, oftewel 'dimission', als cursist mee te mogen maken. Met een praatje van de docenten en teamleider van de 'sprogskole', bloemen en lekkers, en natuurlijk ons diploma. 


Ik heb de vlaggetjes maar uitgehangen. Meteen handig voor het EK. Ik zal ook wat oranjes ophangen voor als Nederland speelt. Want je moet alle mijlpalen vieren, hè? Zelfs voetbal. 






3 opmerkingen:

Lena fietst zei

Ach Elke, wat een heerlijk blog weer met een pareltje levenswijsheid. En is dat eigenlijk niet waar het écht om gaat? Liefde & levenswijsheid. En daar zijn geen diploma's voor... Van harte met deze mooie mijlpaal!

Anuscka zei

Mooi blog Elke! Heel wat mijlpalen om te vieren, en zeker ook het stukje oude pijn wat je met zelfreflectie hebt weten op te sporen en misschien nu ook hebt kunnen loslaten nu. Zo heb ik cijfers, diploma's en ander 'waardepapier' al een tijdje losgelaten en vertrouw ik erop dat het oordeel wat een ander zich over mij vormt, vooral gebaseerd wordt op mijn (hier ook al door Lena aangehaald) levenswijsheid en andere 'onmeetbare' zaken. Dat vertrouwen is sindsdien nog niet beschaamd. Dus: Vier het leven, in al zijn volheid! (maar dat doen jullie al, volgens mij... Liefs! XX

Elke zei

Tak Marleen og Anuschka! Det glæder mig at læse det 🙏🏻❤️