dinsdag 26 maart 2019

Jydekrog

Jutland is een beetje het 'achterland' van Denemarken. Omdat het overgrote deel van de Denen in en rond Kopenhagen (op Sjælland) woont, is het in de rest van Denemarken rustig. Dus ook in Zuid-Jutland (Sønderjylland) waar ik nu zit. Er wordt ook een beetje op Jutlanders neergekeken door dat overgrote deel. Ze hebben een mooi woord voor een echt Juts (Jysk) fenomeen: "Jydekrogen". De Jutse Haak, oftewel de trekhaak die iedereen hier heeft. Want iedereen heeft natuurlijk ook een aanhanger... Nou ja, niet écht iedereen, maar als je er op gaat letten valt het wel op. Bijvoorbeeld toen we zaterdag naar de 'stort' reden om afval te deponeren. Net als half Vejen. Met aanhangers. 


Tegning: Rasmus Juul


Dat leven hier, de rust, de ruimte, gewone dingen doen, bevalt me erg goed. Het past beter bij me dan het 'stadse' leven. Af en toe een bezoekje aan een stad is dan weer erg leuk. Zoals aan Ribe op een voorjaarsdag, waar iedereen in de rij stond voor een wafelijsjesaanbieding...




Of aan Århus gisteren, waar een groep van de Marnix Academie op bezoek is. Ik mocht aansluiten bij een inspirerend programma op de Hogeschool van Århus en een centrum voor 'buitenonderwijs' in Risskov. Super! In een tipi kregen we prachtige 'hands-on' voorbeelden van werken met de 'growth mindset'. 



In de middag, terug in de stad, nog wat gedronken en bijgekletst met mijn collega's en wat van Århus opgesnoven. 




En toen begon het weer te trekken: Zuid-Jutland, waar nu mijn thuis is. Als een trekhaak... 

Geen opmerkingen: