woensdag 8 mei 2019

Verlofvakantie (2)

Zoals ik in het eerste bericht over ons uitstapje naar Noord-Jutland al schreef voelt het raar om tijdens je verlof op vakantie te gaan. Vorige week zijn we naar Ole's thuisbasis gegaan: Lolland, of om precies te zijn Nakskov. 

Via Airbnb hadden we een perfect, piepklein oud huisje gevonden met alles wat je nodig hebt om er een paar dagen te vertoeven. 


Naast Ole's pleegbroer hebben we ook zijn voormalige lerares Frans en de bewoners van zijn oude huis ontmoet. Dat dwong mij tot het oefenen van mijn Deens, want niet iedereen kon Engels. Heel bijzonder dat de bewoners van het huis van zijn eerste levensjaren (in Vesterborg) nét voor de deur stonden. We hadden geen afspraak, maar mochten van harte even komen kijken. 'A trip down memory lane'. 



Ik weet niet of het aan Lolland lag, wat toch wel anders aanvoelt dan de rest van Denemarken, of aan Nakskov, wat een charmant plaatsje is maar ook zichtbaar arm met zijn sneu verlaten panden. Misschien was het het huisje, waar een sfeer hing die me wat ongemakkelijk maakte. Of dat ik in het buitenland op verlof op vakantie was, met mijn lief bij wie ik me zo thuis voel. In ieder geval was ik af en toe in de war en helemaal kwijt waar ik was. Alsof mijn referentiekader even weggewaaid was...

Terug in Jutland voelt het weer als basis. Met mooie herinneringen aan een paar fijne dagen.




1. en 2. Lollands landschap
3. en 4. Reventlow museum
5. Een lichtje in het raam op 4 mei om de bevrijding te gedenken
6. Het veer (Spodsbjerg - Tårs)


Geen opmerkingen: