dinsdag 23 april 2019

Verlofvakantie (1)

Iedereen die zoals ik verlof heeft gehad, of verhuisd is naar het buitenland, kent het gevoel misschien wel, dat je op vakantie gaat, terwijl je voor je gevoel al een soort vakantie hebt... Dubbelfijn! 

In Denemarken is iedereen vrij vanaf Witte Donderdag. Ze nemen Pasen iets serieuzer hier geloof ik. Ook wij hebben de dagen goed gebruikt om leuke dingen te doen.

Dit startte met een prachtfilm van Phie Ambo ('Genopdagelsen', wat de herontdekking betekent) over kinderen in Kopenhagen die een stukje 'wilde' natuur tot hun beschikking krijgen. https://vimeo.com/323407126
Het raakte aan zoveel aspecten van mooi onderwijs, zoals ontdekken en creëren, samenleven en democratie, natuur en mindfulness. Het begon meteen te kriebelen in mij, dat ik daarover en daarin les wil geven...


Donderdag zijn we naar Hjørring gereden, ten noorden van Aalborg. Een stuk van Denemarken wat ik nog niet gezien had. Erg leuk om Ole's zus en haar gezin te ontmoeten, lekker eten natuurlijk, samen met de hond naar buiten om van de opkomende maan te genieten, uitwaaien en pootje baden in zee bij Lønstrup, en vooral het landschap van Noord-Jutland in me opnemen. 


 


We konden de rit terug mooi combineren met een bezoekje aan een goede vriend die in de buurt van Horsens woont, op het Deense platteland. Fascinerend om de bron van twee rivieren hier te zien. Het water komt gewoon naar boven geborreld! Gelukkig blijft dat onveranderd, ondanks de droogte die hier ook heerst.





Eerste en tweede paasdag hebben we doorgebracht als veel Denen denk ik: uitgebreid paasontbijt, fietstochtje, zelfs een kerkbezoekje, beetje opruimen en schoonmaken in en om het huis, natuurlijk wéér eten (had ik al gezegd hoe graag Denen samen 'hyggeligt' eten?) en op de bank een filmpje kijken. Hier kan ik wel aan wennen. En ook al is deze korte vakantie nu voorbij, ik heb nog steeds vakantie! Life is good ;-)



3 opmerkingen:

Unknown zei

Wat gaaf om een beetje mee te kunnen leven door je blog, Elke. Volgens mij geniet je met volle teugen. Zien we je nog wel terug? We maken ons er zorgen over..... :-)

Unknown zei

Groet, Klaas Hoorn

Elke zei

Dank Klaas, en ja hoor, ik kom écht terug 😜